De groeifabriek: Hoe laat je jouw merk snel groeien met branding?
Branding wordt vaak gezien als iets dat veel tijd en geld kost, en lastig meetbaar is. Als je dit goed aanpakt als merk, kun je de effecten op korte termijn al zien en je investering snel terugverdienen. In een wereld waarin content en advertenties ons overspoelen, is het cruciaal om op te vallen en de aandacht van consumenten te trekken. In deze blog duiken we in de brand growth principes en hoe je branding effectief inzet om je merk snel te laten groeien.
Wat is Brand Growth?
Brand Growth draait om het laten groeien van je merk door te investeren in merkbekendheid. Dit bepaalt in hoeverre mensen je merk herkennen en onthouden. Het is de eerste stap en een essentiële factor in merkvoorkeur. Er zijn drie typen merkbekendheid:
1- Geholpen merkbekendheid: Mensen herkennen je merk wanneer ze het tussen andere merken zien.
2- Spontane merkbekendheid: Je merk wordt genoemd wanneer iemand wordt gevraagd naar een bepaalde productcategorie.
3- Top-of-mind merkbekendheid: Je merk is het eerste dat in mensen opkomt bij een specifieke productcategorie.
Hoe meer mensen je merk herkennen, hoe groter de kans dat ze bij jou gaan kopen. Je vergroot je merkbekendheid door rekening te houden met de volgende Brand Growth Principes:
Richt je op de massa
80% van je omzet komt vaak uit 20% van je klanten. Dit betekent dat je je inspanningen slim moet verdelen. Focus je op de doelgroepsegmenten die de grootste impact hebben en pas je strategie hierop aan. De juiste balans tussen inspanning en resultaat zullen zorgen voor een maximale groei.
Combineer Branding en Prestatie
Veel bedrijven maken de fout om branding en prestatie marketing gescheiden te houden. Het branding-team moet zich richten op de langetermijngroei, terwijl het prestatieteam zich bezighoudt met directe resultaten. De optimale verhouding is 60% branding en 40% prestatie. Merken die in beide investeren zullen een stabielere en structurele groei zien, in plaats van pieken en dalen.
Creativiteit maakt het verschil
Wat is belangrijker voor je merk: de technische instellingen van je campagne of de content zelf? Prestatie Marketeers focussen zich vaak op de technische instellingen, maar uit onderzoek blijkt dat creativiteit verantwoordelijk is voor 49% van het verkoopsucces van een campagne. Sterke content en opvallende creaties zijn dus essentieel voor effectieve branding en marketing.
Maak je merk onvergetelijk
Opvallen is cruciaal. De beste manier om dit te doen is door je te onderscheiden van de concurrentie. Als je eruitziet als alle andere merken in jouw branche, dan promoot je niet je eigen merk, maar de gehele sector. Hoe meer aandacht een consument besteedt aan een advertentie, hoe groter de impact op merkbekendheid en uiteindelijke groei.
Hoe ga je nu verder?
Door slim te investeren in zichtbaarheid en branding, zorg je ervoor dat je merk niet alleen bekend wordt, maar ook top-of-mind blijft in je doelgroep. Gebruik deze blog als handleiding om je merk nog sneller te laten groeien en de impact van branding meetbaar te maken.