Sollicitatietips voor een marketingfunctie: Zo zet jij jezelf op de kaart!

Sollicitatietips voor een marketingfunctie: Zo zet jij jezelf op de kaart!

Creativiteit, inlevingsvermogen en open staan voor verandering: dit zijn de eigenschappen van een marketeer. Herken je jezelf hierin dan heb je de goede tools te pakken waarmee je niet alleen campagnes laat scoren, maar ook jezelf goed kan verkopen aan een potentiële werkgever. Hoe geef je jezelf net dat stapje extra tijdens het solliciteren? In deze blog gaan we in op sollicitatietips waarmee jij als marketeer direct opvalt:

 

Wees creatief

Een goede marketeer denkt outside of the box en dat begint al bij je cv en motivatie. Laat het standaard zakelijke Word-document links liggen en verras anderen met een visueel sterk cv wat je maakt in bijvoorbeeld Adobe Illustrator of Canva. Marketing is nou eenmaal een creatief vak, laat dit dan ook vooral zien bij de opmaak van je cv. Zeker als de functie vraagt om kennis van design programma’s is dit al een kans om te laten zien wat je in huis hebt. 

Een motivatiebrief is geen herhaling van je cv, maar een kans om jouw verhaal en drijfveren te vertellen. En net als in marketing is het belangrijk om je boodschap af te stemmen op je doelgroep, in dit geval de werkgever. Laat zien dat je je verdiept hebt in het bedrijf en de functie. Noem bijvoorbeeld een recente campagne of actie die je heeft geïnspireerd. Of geef opbouwende feedback aan als je een idee hebt om de campagne nog beter te doen, geef aan wat jij zou kunnen bijdragen in het team. 

Zet ook je socials slim in, zoals LinkedIn, Instagram of zelfs TikTok. Deel je eigen projecten, korte video’s of cases waar je trots op bent. Zo laat je jouw creativiteit en persoonlijkheid zien.  

Inlevingsvermogen

Marketing draait om het begrijpen van doelgroepen. Hoe denkt je doelgroep? Wat motiveert hen tot aankoop van je product? Pas dit vermogen toe in je bijvoorbeeld je motivatiebrief door een concreet voorbeeld in de praktijk te geven. Denk aan een project waarin je in de huid van je doelgroep moest kruipen. 

Luister actief, stel gerichte vragen en toon interesse in je gesprekspartner. Dit laat zien dat je niet alleen goed communiceert, maar ook goed een gesprek aan kan houden. Precies wat je in marketing ook doet. 

Portfolio

Je cv vertelt wat je hebt gedaan, je motivatiebrief vertelt meer wie je bent en wat je wilt komen doen, maar een portfolio laat zien hoe je dat hebt gedaan. Laat je werk spreken of je nu campagnes hebt bedacht, content heb gemaakt of data-analyses hebt uitgevoerd. Bundel dit samen in een overzichtelijk en visueel aantrekkelijk portfolio. 

Wees op de hoogte van trends

De marketingwereld verandert elke dag, laat zien dat je meebeweegt. Noem in je sollicitatiegesprek bijvoorbeeld een recente trend of ontwikkeling die jou opviel en koppel die aan de organisatie waar je solliciteert. Heb je een idee hoe ze beter TikTok kunnen inzetten? Of gemiste kansen op hun socials? Deel dit op een constructieve manier, dit toont initiatief en kennis van zaken.

Solliciteren is marketing

Tijdens het solliciteren verkoop je jezelf als merk. Door je creativiteit, vakkennis, inlevingsvermogen en open te staan voor verandering, onderscheid je jezelf van de rest. Toon lef en denk als een marketeer, zo kan jij jezelf goed neerzetten in het volgende sollicitatiegesprek.