Efficiënte Canva handleiding voor jouw merk
In de wereld van content creatie is het handige Canva programma eigenlijk onmisbaar geworden. Het platform blijft zich verder ontwikkelen, het begon ooit als een simpele template tool maar is inmiddels gegroeid tot een volwaardig platform. Het helpt marketeers om efficiënter en professioneler te werken. Met deze handleiding laat ik je krachtige functies zien om jouw werk en ervaring als marketeer met Canva naar een hoger niveau te tillen.
Veel mensen zien Canva als een concurrent van Adobe, maar niks is minder waar aangezien Canva juist een aanvulling op Adobe aanbiedt zoals op Photoshop en Illustrator. Je kan bijvoorbeeld met Brand Controls je merk kleuren en lettertypen vaststellen, zodat collega’s of klanten niet per ongeluk je designstijl van je merk aanpassen als ze met iets aan het werk zijn. Je kan ook hierin gebruik maken van het handige slot-icoon, wat belangrijke elementen vastzet in je ontwerp, zodat ze niet per ongeluk worden verplaatst. Verder kan je ook door middel van de teamrechten tool beheren wie toegang heeft tot welke functies en wie bepaalde wijzigingen in je document wel of niet mogen doorvoeren.
Met Canva kun je handig een social media content planner makkelijk in elkaar zetten. Dit is top voor als je snel te werk wil als bedrijf met het uploaden van diverse soorten content en efficiënt een content planner wil maken. Canva kan dan ook automatisch herkennen wanneer een soort content op de planner staat en dit direct uploaden naar het gewenste social media account. Volg deze vijf stappen hieronder voor het inplannen en publiceren van de social media content planner:
1- Klik op SHARE binnen je ontwerp van je content planner
2- Selecteer SCHEDULE en kies je gewenste datum en tijd voor de upload
3- Koppel je social media accounts van je merk/bedrijf en selecteer de juiste pagina en CONNECT deze met de planner
4- Voeg je beschrijving/caption toe
5- Klik weer op SCHEDULE en het is gelukt!
Soms als je bezig bent met Canva en je wilt een foto toevoegen, heb je foto’s die van slechte kwaliteit kunnen zijn. Met de handige Canva Enhancer Tool verbeter je makkelijk de scherpte en helderheid van je gekozen foto’s, je kan zelfs gezichten retouchen voor een professionelere uitstraling.
Als laatste handige tool kan je met Canva ook goede rechtenvrije muziek vinden. Dit is normaal een uitdaging als je geen copyright claims wil krijgen als merk/bedrijf. Met de app Soundraw wat in Canva zit, genereer je AI-gebaseerde muziek op basis van genre, sfeer en lengte.
In conclusie is Canva dus veel meer dan een simpel ontwerp/template tool. Door het gebruiken van deze functies bespaar je je tijd en kan je efficiënter werken. Wat Canva jouw geheime wapen kan maken als marketeer.